شمستا و وندور لیست

وندور لیست (vendor list) یا لیست تامین کنندگان

وندور لیست فهرستی از فروشندگان و تامین کنندگان تائید شده توسط شرکت ها و سازمان ها می باشد که  توافق کرده اند تامین کالا و خدمات را از نظر کیفیت و قیمت بر اساس استانداردهای تعیین شده و استراتژی  ومعیارهای شرکت و سازمان مورد نظر رعایت کنند . در کنار شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و حتی ادارات دولتی نیز معمولاً فهرستی از فروشندگان تأیید شده برای مواردی چون انبار کردن دستگاه‌های فروش خودکار در محل استراحت کارکنان گرفته تا خرید تجهیزات با قیمت بالا در یک عملیات تولیدی را جمع‌آوری می‌کنند. به طور معمول، هر تامین کننده ای که مایل است به لیست فروشنده تایید شده یک شرکت یا سازمان دیگر اضافه شود، باید استانداردهای سختگیرانه تعیین شده توسط مشتری را رعایت  و حفظ کند.

آنچه در این مقاله در مورد وندور لیست (َAVL) خواهید خواند:

  1. وندورلیست (vendor list) چیست؟
  2. چرا باید به عضویت وندورلیست ها درآییم؟
  3. قوانین لازم برای ورود به وندور به چند دسته تقسیم می شود؟
  4. چگونه می توان عضو یک وندورلیست شد؟
  5. وندور لیست در خرید سازمانی چگونه می باشد؟
  6. نحوه انتخاب تأمین کنندگان از وندور لیست به چه طریق است؟
  7. تاریخ و روش ویرایش وندور لیست ها چگونه است ؟
  8. آیا عضویت یک شرکت در وندورلیست به منزله خرید تضمینی از آن شرکت است؟
  9. مزایای قرار گرفتن در وندورلیست های صنعتی چه مواردی را در بر می گیرند؟
  10. نمونه وندور لیست

1- وندور لیست چیست ؟

وندور (انگلیسی: Vendor) در زنجیره تأمین، به شرکت بازرگانی معتبری اطلاق می‌شودکه تأمین‌کننده کالا یا خدمات است. البته نام کامل و صحیح آن Approved vendor list به معنی لیست فروشندگان تأیید شده می‌ باشد و مخفف آن (AVL) است.معمولاً شرکت های پیمانکاری و بازرگانی جهت ارائه خدمات و یا تامین کالا های مورد نیاز کارفرمایان به دنبال این هستند که با کارفرما ارتباط برقرار نمایند. از این رو کارفرمای شرکت های پیمانکاری ، تولیدی ، بازرگانی برای دریافت خدمات و یا کالاهای مورد نیاز، خود را ارزیابی مختلف کرده و پس از طی مراحلی آنها را وارد لیست تأمین کنندگان مجاز خدمات و یا کالای خود می کنند. این لیست تامین کنندگان مجاز خدمات و کالا  را در اصطلاح وندور لیست یا همان لفظ لاتین vendor list می گویند.

خریداران حرفه ای ( خریدارانی که به تعداد زیاد سفارش و تامین کننده دارند ) با سنجش ارائه دهندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود، لیستی را شامل شرکتهای معتبر و پذیرفته شده که از لحاظ برخی معیارها صلاحیت دارند و مراحل تاییدیه آن سازمان  را گذرانده اند تهیه کرده و در زمان نیاز به یک کالا یا خدمات خاص به ایشان دسترسی داشته باشند، دلیل دیگر تهیه این لیست ها نظارت بر خرید پیمانکاران از سوی شرکت کارفرما است به این صورت پیمانکار متعهد می گردد تنها از میان فهرست عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد تائید شرکت کارفرما یا همان وندورلیست خرید کند. اغلب شرکت های صنعتی با این مفهوم آشنایی دارند و ممکن است در برخی از وندورلیست ها نیز عضو باشند.

در پروژه ‌های بزرگ صنعتی از قبیل پروژه ‌های نفت، گاز و پتروشیمی، پخش و پالایش، نیرو، فولاد، و دیگر صنایع بزرگ و حساس، زمانی که مسئولیت تأمین کالای مورد نیاز پروژه بر عهده مجری می‌ باشد، کارفرمایان یا مشاورین طرح، لیستی شامل کلیه کالا و تجهیزات مورد تأیید خود و شرکت‌ های تولید یا توزیع کننده آن را پیوست قرارداد می‌کند و در قرارداد ذکر خواهد شد که مجری موظف است در اجرای پروژه تنها از محصولات مورد تأیید کارفرما استفاده نماید.

 approved vendor list

2- چرا باید اقدام به عضویت در وندورلیست ها کنیم؟

 مناقصات محدود یک خریدار بزرگ در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو برای هر کالا، تنها به اعضاء وندورلیست  آن شرکت اطلاع رسانی می شود، علاوه بر آن شرکت ها ترجیح می دهند برندگان مناقصات عمومی نیز از اعضاء وندورلیستشان انتخاب شود.

3- قوانین لازم برای ورود به وندور به چند قسمت تقسیم می شود؟

کارفرما برای ورود شرکت های تامین کننده خود به لیست تامین کنندگان مجاز، که همان وندور لیست (Vendor List) نام دارد، یک سری قوانین و قواعدی تدوین کرده اند. قوانین به دودسته ی  قوانین و یا الزامات قانونی و قوانین و یا الزامات کارفرمایی تقسیم می شوند.

  1. قوانین و الزامات قانونی، قوانینی است که توسط دستگاه حکومتی و دولت تعیین می گردد. مثلا شرکت تامین کننده بایستی دارای شرکت ثبت شده ، دارای کد اقتصادی ، دارای شناسه ملی و ... باشد.
  2. قوانین و الزامات کارفرمایی آن دسته الزاماتی است که علاوه بر الزامات قانونی ، دولتی توسط خود کارفرما متناسب با نیازهای اساسی خودش تعیین می گردد. مثلاً دارا بودن رتبه یا گرید یا صلاحیت پیمانکاری و یا مثلاً داشتن گواهینامه HSE و یا دارا بودن گواهینامه ایزو (ISO) معتبر.

4- چگونه می توان عضو یک وندورلیست شد ؟

روند ورود به وندورلیست های شرکت های مختلف یکسان نیست  چون مراحل آن بستگی به سیاست ها و استراتژی های شرکت تهیه کننده وندور لیست دارد و در هر شرکت ( خریدار حرفه ای ) بصورت خاص و متفاوت و طبق ظوابط و استانداردهای مورد نظرشان انجام می شود. البته طی مسیر ثبت نام و ارسال مدارک درخواستی و سنجش کالا و خدمات و در نهایت تایید یا رد شرکت متقاضی در همه یکسان است. سامانه جامع صنعتی شمستا تلاش کرده است تا اطلاعات کاملی از کارگاههای صنعتی، انواع خدمات، اطلاعات اولیه، شماره تماس مراکز صنعتی، محل و آدرس آنها را همراه با نمونه کارهای صنعتی انجام شده توسط آن ها را در قالب یک صفحه سایت مانند نمایش دهد تا صاحبان صنایع بتوانند وندور لیست خود را با اطلاعات صحیح و کامل تهیه نمایند.شرکت ها و سازمان ها می تواند از قسمت نمایشگاه آنلاین صنعتگران و خدمات صنعتی،  شرکتها و کارگاههای صنعتی مورد نظر برای تکمیل لیست خود را انتخاب کنند.هم چنین با قرار دادن این اطلاعات در نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی توسط تامین کنندگان فرصت مناسبی را برای آن ها فراهم می کند که جزو وندور لیست سازمان ها و شرکت های بزرگ درآیند.

5- وندور لیست در خرید سازمانی چگونه می باشد؟

به منظور خرید های سازمانی در اکثر شرکت های صنعتی که حجم خرید ها قابل توجه است، کارفرما لیستی تحت عنوان تأمین کنندگان تهیه و در صورت داشتن صلاحیت، تایید می کند. در بازار صنعتی ایران وندور لیست های مختلفی وجود دارد.

6- نحوه انتخاب تأمین کنندگان از وندور لیست به چه طریق است؟

از آنجا که تعطیلی هر دقیقه سازمان ها، مراکز صنعتی و کارخانه های بزرگ خسارت هنگفتی را برای آنها به بار می آورد، این سازمان ها به منظور تأمین هر قطعه و کالا موردنیاز خود به وندورلیست مربوط به تأمین کنندگان آن قطعه، به ترتیب اولویت اطلاع رسانی میکنند و در صورتی که هر کدام از این شرکتها شرایط لازم را جهت رفع نیاز آنها نداشته باشد به سراغ شرکت بعدی می روند و در نهایت در صورتی که از طریق وندور لیست موفق به تأمین کالای خود نشوند از خارج از کشور آن را وارد می کنند.

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت ایران و اطلاعات مراکز صنعتی در تلاش است تا اطلاعات جامعی از صنایع گوناگون به ویژه اطلاعات کارگاه های صنعتی را در اختیار صاحبان صنایع قرار دهد تا آنها بتوانند در تهیه وندور لیست خود از اطلاعات مراکز صنعتی و کارگاه ها استفاده کنند.

7- تاریخ و روش ویرایش وندور لیست ها چگونه است ؟

قاعدتا وندور لیست ها می بایست به صورت پویا در حال حذف و اضافه کردن  شرکت ها بر اساس ارزیابی های مستمر باشند، با این وجود برخی از شرکت ها سالانه یک بار اقدام به تنظیم و ویرایش وندور لیست خود می کنند و برخی از شرکت ها در بازه های زمانی کوتاه تر یا بلندتر ( حتی چند سال یکبار ) و یا به ازای اجرای هر پروژه .

8- آیا عضویت یک شرکت در یک وندورلیست به منزله خرید تضمینی از آن شرکت است؟

 برخی گمان می کنند عضويت يك شركت در يك وندورليست به منزله خريد تضميني از آن شركت مي باشد. اما به هیچ وجه اینطور نیست.، این امر بستگی مستقیم به میزان رقابت بین شرکت های دارای محصول مشابه موجود در آن وندورلیست دارد. در واقع عضویت در وندورلیست ها به معنی کاندید بودن برای حضور در مناقصات محدود بوده و یا به معنی گزینه هایی است که مسئول خرید از میان آنها بهترین را (چه در مناقصات محدود چه عمومی و چه خرید های کوچک) انتخاب می نماید.

9- مزایای قرار گرفتن در وندورلیست های صنعتی

1.       امکان افزایش حجم سودها به شکل قابل توجه

2.       امکان شرکت کردن در مناقصات مربوط به پروژه

3.       رفع موانع برای همکاری با شرکت های بزرگ و پروژه های سنگین

4.       افزایش اعتبار و افتخارات سازمان

نمونه وندور لیست

 نمونه وندور لیست vendor list

مقالات مرتبط:

چگونه مراکز تولید کننده صنعتی را پیدا کنیم؟

شمستا، تراشکاری چیست و تراشکار کیست؟

شمستا و معرفی مهندسی مکانیک