شمستا و معرفی فب لب ها

فب‌لب‌ها، پایگاه‌های اصلی انتقال به عصر خلاقیت، طراحی و ساخت دیجیتال هستند

 

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت ایران که حاوی اطلاعات مراکز صنعتی کل کشور در رشته های مختلف فنی است، در راستای رسالت خود که همانا تلاش در جهت تقویت بنیان های صنعتی کشور است و اجرای نمایشگاه های مختلف صنعتی به ویژه نمایشگاه های مجازی صنعت را در اولویت خود قرار داده است. در همین زمینه فراهم کردن اطلاعات صنعتی و معرفی مراکزی که در تلاش هستند تا زمینه ساز آماده سازی متخصصان برای ساخت قطعات و مواد مورد نیاز کشور باشد همانطور که در" نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات" ما به ارائه این خدمت می پردازیم. همه می دانیم که زمینه سازی برای ساخت نیاز به ایجاد بستر برای نیروی خلاق و مبتکر دارد اما از طرفی شاهد این هستیم که این نیروی خلاق نیاز به امکانات و دستگاه هایی جهت ساخت نمونه دارد لذا مراکزی در دنیا به نام فب لب تهیه شده تا نیروی خلاق بتواند نمونه صنعتی خود را بسازد که در این مقاله به تعریف این مکانها و کاربرد آن می پردازیم......

    فب لب ها، آزمایشگاه های طراحی و ساخت دیجیتال هستند و ایده "چگونه می توان همه چیز را ساخت" را دنبال می کنند.

     فب لب یک بستر نوآورانه برای ساخت ایده های نو می باشد . در فب لب ایده های طراحی مسیر تحقیق و تجربه را تا رسیدن به تکامل و ساخت نمونه اولیه می پیماید. در فب لب ها دانش های مختلف حوزه های طراحی و مهندسی و حوزه های مرتبت با ماشین ها و ابزار و مواد و مصالح جمع شده و مسیر را برای به ثمر رساندن یک ایده خلاقانه خام هموار میکنند.

فب لب ها نشان داده‌ اند که پتانسیل لازم برای توانمند سازی افراد خلاق، دانشجویان، مخترعین و صاحبان ایده و ... را دارند تا آنها بتوانند دستگاهها و ابداعات هوشمندانه و خلاقانه خود را به ظهور برسانند.

    یک فب لب به صورت کلی مجهز به مجموعه ای از ماشین های ساخت دیجیتال و طیف وسیعی از مواد و مصالح برای رسیدن به هدف ساخت هرچیزی می باشند در واقع فب ‌لب ‌ها به هیچ عنوان یک مرکز نمونه ‌سازی دیجیتال صرف نیستند؛ آن‌ ها یک کارگاه فعال ساخت دیجیتال هستند که مفهوم خود را از کار جمعی و گروهی و تبلیغ و ترویج و آموزش ساخت دیجیتال می‌گیرند و اساسا به همین جهت مورد اعتماد اجرای پروژه‌ های خاص و نمونه‌ سازی‌ های پیچیده قرار می‌گیرند.

اگر چه در سامانه جامع صنعتی شمستا در بخش "نمایشگاه مجازی ابنیه، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی" این سامانه به عنوان مرکز اطلاعات مراکز و کارگاه های صنعتی در نظر داشته است تا زمینه بکارگیری مشترک ماشین آلات و ساختمان های صنعتی اجاره ای یا رهنی را فراهم کند اما فقط در همین حد بوده است و نه بیشتر.

فب لب از کجا آمد؟

  فب‌ لب (FabLab) اختصار عبارت فبریکیشن لابراتوار (Fabrication Laboratory)   است که نوعی آزمایشگاه برای بررسی، توسعه و تحقیق در موضوع ساخت دیجیتال به حساب می‌آید. کارگاه ساخت دیجیتال یا همان فب لب، در اصل مدل آموزشی توسعه‌ یافته ‌ای از مرکز ساخت دانشگاه ام‌آی‌تی‌ (MIT) است که توسط پروفسور نیل گرشنفیلد (Neil Gershenfeld)، از اساتید Center for Bits & Atoms دانش‌گاه ام‌آی‌تی، طرح ریزی شده است. براساس طرح گرشنفیلد، توسعه‌ واحد هایی آموزشی تحقیقاتی از کارگاه های ساخت دیجیتال در قالب یک شبکه ارتباطی جهانی علاوه بر توسعه و تحقیق در حوزه ساخت دیجیتال و کامپیوتر، می‌ تواند زمینه را برای تغییر پارادایمی که در پیش روست آماده کند. فب لب ها مراکزی برای کمک به توسعه‌ کارآفرینی‌ های محلی، ارتباط جامعه جهانی به منظور آموزش، یادگیری، تحقیق و ساخت خلاقانه و دست‌ آخر ورود به شبکه‌ جهانی ارتباط متخصصان ساخت دیجیتال هستند.

    برآوردها نشان می‌دهد که در ۲۰ سال آینده با افزایش روش‌ها و ماشین‌های ساخت دیجیتال، طبیعت ساخت و تولید تغییرات زیادی خواهد داشت. تغییر پارادایم حاصل از رشد ماشین‌ ها و روش‌ مورد نظر، در آینده فرصت توسعه و تحقیق در روش ‌های ساخت و نیز تعریف متریال ‌های جدید را فراهم خواهد آورد. بنا براین فب‌ لب‌ ها به عنوان توسعه‌ دهندگان و طراحان روش‌های ساخت دیجیتال پیشقراول تغییرات وسیع پیش رو هستند.

فب فکتوری چیست؟

     فب ‌فکتوری یک بستر تعاملی برای توسعه کسب و کارهایی ا‌ست که مبنای آن ‌ها در فرآیند های طراحی و روند های ساختی قابل تعریف است این جا خانه ‌ای برای شکل‌گیری و حتی توسعه‌ کسب و کارهای هنر و طراحی‌ است

ساخت دیجیتال و اکوسیستم ‌های خلاقانه

        مرزهای میان دانش و تکنولوژی و یا به عبارتی اندیشه و مدیای واسط، کمرنگ‌ تر از آن است که گاهی تصور می‌شود. توسعه مدیا به سامان اندیشه ‌های جدید منجر می ‌شود و رشد اندیشه، مدیا های جدید برای ظهور و بروز خود شکل می ‌دهد. مدیای جهان جدید در عرصه ساخت، ماشین ‌ها و فرآیند های ساخت دیجیتال هستند.
فب‌ لب‌ ها و لابراتوآر های مشابه فعال، پایگاه ‌های اصلی انتقال به عصر خلاقیت، طراحی و ساخت دیجیتال هستند.

 مجموعه دستگاههای مورد نیاز فب لب ها:

  • * دستگاه نمونه‌سازی سریع

  • * ماشین آلات سی ان سی

  • * چاپگر های سوراخکاری و برش مدارهای الکتریکی

  • * ریز پردازنده ها و تجهیزات طراحی الکترونیکی و مونتاژ و تست

  • * تجهیزات برش برای مواد ورقه ای 

آینده ی فب لب ها و طراحی دیجیتال:

رواج گسترده طراحی دیجیتال و دخالت مستقیم مردم در طراحی و تولید کالاهای مصرفی شان مربوط به آینده ای دور دست یا فیلم های علمی تخیلی نیست. در محصولات پزشکی نیز که به دقت و ظرافت خیلی زیادی نیاز دارد شاهد تولید انواع پروتزها به کمک اسکن و پرینت سه بعدی هستیم.

رسالت فب لب ها این است که همین روند تولید شخصی را بیشتر به میان مردم آورد و با کم کردن هزینه های آن کمک کند تا مردم عادی نیز با استفاده از ماشین آلاتی که در اختیارشان قرار میگیرد، خلاقیت خود را شکوفا کنند . فب لب ها قادرند عرصه خاص تولیدات شخصی را به عرصه عام و همگانی تبدیل کنند. 

هدف فب لب ها چیست؟

      هدف کلی فب لب ها توانمند سازیِ مردم ، برای ساخت چیزهایی است که نمیتوانند در فروشگاه ها بخرند یا به قولی، برنامه ای برای ساخت شخصی در جهان توسعه یافته

اهدافی که در منشور فب لب بیان شده است :

  • * فب لب ها شبکه ای جهانی از آزمایشگاه های محلی هستند که با در دسترس قرار دادن ابزار های ساخت دیجیتال ، باعث فعال شدن اختراعات می شوند.

  • * فب لب لیستی از ظرفیت های اصلی برای ساخت هر چیزی را به اشتراک میگذارد و به مردم و پروژه ها اجازه می دهد که به اشتراک گذاشته شوند.

  • * شبکه فب لب بدون در نظر گرفتن اینکه در یک آزمایشگاه چه چیزهایی وجود دارد ، کمک هایی عملیاتی ، آموزشی ، فنی ، مالی و... را تامین می کند.

  • * فب لب ها یک منبع در دسترس برای اعضای خود هستند ؛ و دسترسی آزاد برای افراد و دسترسی برنامه ریزی شده برای برنامه ها را عرضه می کند.

  • * طرح ها و فرآیند هایی که در فب لب ها توسعه پیدا می کنند ، با مشخص کردن مخترع آن می توانند حفظ یا فروخته شوند اما باید برای استفاده و یادگیری افراد جامعه در دسترس باشند

  • * فعالیت های تجاری می توانند در فب لب ها رشد کنند و نمونه سازی شوند اما نباید با دیگر فعالیت های عمومی در تعارض باشند، بلکه باید فراتر از آزمایشگاه ها رشد را ادامه دهند و انتظار میرود که افراد مخترع ، آزمایشگاه ها و شبکه هایی که در این توسعه دخیل بودند ، سود ببرند.

نمونه هایی از محصولات فب لب ها:

  • * گله داران کشور نروژ سامانه ای با استفاده از فب لب طراحی کرده اند برای ردیابی گوسفندان با استفاده از فناوری گوشی های هوشمند

  • * برخی با استفاده از گاز های خروجی از خودرو های سنگین سیستم های خنک کننده طراحی کرده اند

  • * در افغانستان با این فناوری اندامهای مصنوعی سفارشی ساخته میشود

  • * در آفریقای جنوبی با همکاری دولت رایانه هایی با حدود 10 دلار ساخته شده که به اینترنت متصل میشود .

آیا فب لب ها در ایران نیز وجود دارند؟

در حال حاضر با توجه به اطلاعات سایت، فب لب های فعال ایران در دو منطقه تهران و اصفهان در حال فعالیت هستند.

 شما با مراجعه به سایت www.fabfoundation.org به آسانی می توانید تمامی اطلاعات راجع به فب لب های سراسر دنیا از جمله ایران را دریافت کرده و لیست فب لب های فعال در ایران را دیده و به آنها بپیوندید

امیدواریم سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان تنها مرکز دارنده اطاعات متخصصان صنعت و نیز کارگاهها و مراکز صنعتی بتواند در آینده فن لب هایی را جهت استفاده نیروی خلاق و جوان به ویژه قشر دانشجو و فرهیخته فراهم کند.

شما می توانید برای آشنایی با یکی از مراکز خوب و موثر در ایران از سایت فب لب دیدن بفرمایید