شمستا و دریافت گواهی ثبت نرم افزارهای رایانه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شمستا موفق به دریافت سند ثبت نرم افزارهای رایانه ای شد

سامانه صنعتی شمستا به عنوان یک پلتفرم جامع در عرصه ی خدمات صنعتی به بخش های مختلف صنعت کشور و ارائه آن بصورت 4 نمایشگاه مجازی و خدمات تخصصی وابسته توانسته با تکیه بر نیروی عشق به تعالی وطن و طی مسیری نسبتا پیچیده و سخت به مرحله ی بهره برداری برسد، این در حالیست که همزمان با مراحل طراحی و پیاده سازی بستر سامانه و برنامه نویسی و اجرای آن، به امر کسب مجوز ها و گواهینامه های مرتبط نیز پرداخته و به لطف خدا و تلاش همکاران و پشتیبانان سامانه موفق به دریافت بسیاری از آن ها شده است.

از جمله گواهی تائیدیه فنی نرم افزار و گواهینامه ثبت نرم افزار که در اینجا به توضیحات مختصری درباره آن میپردازیم.

www.shamsta.com 

گواهی ثبت  نرم افزارهای رایانه ای چیست؟

امروزه با توجه به شرایط موجود و گسترش نقش رایانه ، اینترنت و شبکه های مرتبط با آن، پیشرفت اقتصادی و توسعه کسب‌ وکارها بدون استفاده از امکانات نرم‌ افزاری اصلا قابل تصور نیست.

متاسفانه کشور ایران هنوز عضو هیچیک از معاهدات بین‌المللی در زمینه پاسداری از حقوق مولفان نیست. در نتیجه مولفان و پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی نیازمند تشریفات ثبتی برای برخورداری از حقوق خود نیستند؛ و این بدان معناست که اگر اثری برای نخستین ‌بار در ایران منتشر شده باشد و نمونه دیگری برای آن وجود نداشته باشد، در برابر دعاوی حقوقی قابل دفاع است اما این مساله یک استثنا دارد و آن هم نرم‌ افزارها هستند.

***مطابق قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه ای، حق نشر، ارائه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی از نرم افزارها به مدت سی سال برای پدید آورنده نرم افزار است به شرطی که پدید آورده، اثر خود را در وزارت ارشاد به ثبت رسانده باشد.

 طبق قانون قبل از صدور سند ثبت توسط وزارت ارشاد می‌بایست یک گواهی فنی جهت تائیدیه فنی نرم‌افزار توسط وزارت  فناوری اطلاعات وارتباطات  نیز صادر شود

مراحل دریافت گواهی ثبت :

برای دریافت گواهینامه ثبت نرم افزار ، ابتدا باید برای دریافت گواهی تایید فنی نرم‌افزار اقدام کنید. مرجع صدور گواهی تایید فنی، سازمان فناوری اطلاعات است که کار تایید نرم‌افزار، ار نظر مسایل فنی را برعهده دارد و پس از دریافت تائیدیه فنی مراحل بررسی نرم افزار از نظر محتوا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میپذیرد  و در صورت عدم مغایرت محتوای نرم‌افزار با اخلاق اسلامی، عفت عمومی و سلامت شخصیت کودکان و نوجوانان و.... گواهینامه مورد نظر صادر می‌شود.

مزایای دریافت گواهینامه ثبت نرم‌ افزار:

امروزه نرم‌افزارها در تمامی حیطه‌های زندگی ما کاربرد و حضور دارند. ما  روزانه به دفعات از نرم‌افزارها برای اهداف مختلفی مانند توسعه کسب‌وکار، مراقبت‌های پزشکی و سلامتی، بازی‌های رایانه‌ای، تبلیغات و بازاریابی و بهره‌مندی از فناوری خانه‌های هوشمند و.... استفاده می‌کنیم. اما پدیآورندگان و مالکان این نرم‌ افزار تنها در صورتی از حقوق مادی و معنوی نرم‌افزار برخوردار می‌شوند که نرم‌افزار خود را به ثبت رسانده باشند. برخی از مزایای ثبت نرم‌افزار عبارتند از:

           *امکان فروش نرم ‌افزار

           *امکان واگذاری حقوق مادی نرم‌ افزار

           *امکان انتشار نرم‌ افزار

           *امکان دفاع در مجامع قضایی در برابر دعاوی حقوقی

          *معرفی نرم‌ افزار به عنوان نرم ‌افزاری معتبر و یکتا (یونیک)

          *کسب اعتبار برای برندی که از نرم‌ افزار برای توسعه کسب ‌وکار خود استفاده می‌کند

          *اطمینان از کیفیت نرم‌ افزار

ضمانت اجرای قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار های رایانه ای:

بی تردید هر قانونی باید ضمانت اجرا داشته باشد لذا بر اساس ماده ۱۳ قانون ذکر شده، در صورتی که هر شخص حقوق مورد حمایت این قانون را نقض نماید باید نه تنها خسارت های ایجاد شده را جبران کند بلکه به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم و باید جزای نقدی نیز پرداخت نماید.

راه های ارتباطی با سامانه شمستا

اینستاگرام

لینک دین

آپارات

واتساپ 09106105867

shamsta.va@gmail.comایمیل