شمستا و هفته پژوهش

گزارشی مختصر و مفید از عملکرد سامانه صنعتی شمستا در هفته پژوهش

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت هفته بسیار پر کاری را گذراند چرا که روز 25 آذرماه به مناسب روز پژوهش و به تبع آن هفته پژوهش هفته بسیار پر جنب و جوشی برای مراکز فعال صنعتی و دانش بنیان کشور می باشد.

شمستا دربر دارنده اطلاعات مراکز  صنعتی کشور است و خود به عنوان جامع ترین پلتفرم ارتباطات صنعتی می باشد در زمره فعالان نوآور، فناور و دانش بنیان کشور می باشد که تلاش کرده ارتباط بین صنعتگران، مراکز صنعتی و متخصصان و صاحبان صنایع را برقرار کند و به حالت مرکز شتابدهنده مجازی این ارتباط را بیشتر و سریعتر نماید چرا که اطلاعات تماس با متخصصان و مراکز صنعتی و نیز لیست صنعتگران حرفه ها و اصناف صنعتی کشور بسیار مهم و مورد نیاز برای صنعتگران و سایر اصناف کشور می باشد.

در هفته پژوهش نمایشگاههای مختلفی در کشور برقرار گردید در هفته قبل از هفته پژوهش نمایشگاهها به این مناسبت در مراکز استانها  برگزار گردید که پژوهشکده امیرکبیر ایرانیان که دارنده و پدید آورنده سامانه جامع صنعتی شمستا است در نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار یزد که در محل نمایشگاههای بین المللی یزد در تاریخ 16 تا 19 آذر ماه برگزار گردید شرکت نمود و با توجه به استقبال بسیار زیادی که از این نمایشگاه شد افراد بسیار زیادی از ادارات، سازمانها و نیز مراکز صنعتی مختلف در آن شرکت داشته و در واقع نمایشگاه بیش از انتظار ظاهر شد. غرفه سامانه جامع شمستا نیز توانست به معرفی خود، دستاوردها و اطلاعات مراکز صنعتی خود بپردازد.

 شاید سوال اولی که توسط بازدید کنندگان مطرح بود این بود که بانک اطلاعات صنعت تا چه اندازه کامل هست. آیا اطلاعات تماس تراشکاران، ریخته گران، قالب سازان را دارید آیا اطلاعات تماس صنایع مختلف و اطلاعات تماس کارخانجات را دارید و چگونه می توانیم به این اطلاعات دست یابیم. همچینین ایا اطلاعات صنعتگران را دارید آیا اطلاعات تماس اصناف مختلف را دارید؟ اینها سوالات رایج کاربران از ما بود که خوشحال بودیم که توانستیم تا اندازه ای آنها را راهنمایی کنیم در برخی موارد هم می گفتند ایا فردی دارید که بتواند به من در فلان تخصص صنعتی مشاوره بدهد؟ مشورت برای خرید دستگاه، مشورت برای راه اندازی شرکت یا کارخانه و..... که ما آنها را به بخش مشاوره صنعتی سایت ارجاع می دادیم .

*****در نمایشگاه بسیاری از مسئولان ارتباط با صنعت دانشگاهها به سراغ ما می آمدند و در مورد لیست مراکز متقاضی کارآموز سوال می کردند یکی از مشکلات این عزیزان یافتن مراکز متفاضی کارآموز بود. که در این مورد هم برای اینکه بتوانند دانشجویان دانشگاهها کارآموزی خود را بگذارنند راهنماییهایی به آنها شد و قرار شد سامانه جامع صنعتی شمستا مراکز متقاضی کارآموزی را به دانشگاههای متقاضی معرفی نماید.

بازدید مسئولان استان و حتی کشور هم از غرفه شمستا جالب توجه بود. عزیزانی مثل آرش سروری عزیز هم افتخارداده و ازغرفه شمستا بازدید داشته و با خدمات صنعتی این سامانه آشنا شدند.

در هفته پژوهش جناب آقای دکتر مسلمان یزدی بنیانگذار سامانه جامع صنعتی شمستا از نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار ایران بازدید داشتنند چرا که با توجه به دعوتی که از سوی بخش بومی سازی مجموعه عظیم ایمیدرو از ایشان برای بازدید از غرفه آنها در نمایشگاه تستا شده بود ایشان ضمن حضور در نمایشگاه تقاضای ساخت داخل از غرفه های مختلف بازدید به عمل آمد واقعا بخشهای مختلف ریلی، دریایی، هوایی و صنایع نظامی کشور در این نمایشگاه شرکت و به عرضه تقاضاهای ساخت داخل خود می پرداختند تا افراد توانا در بخشهای مختلف صنعت بتوانند به بومی سازی نیازهای صنعتی کشور بپردازند همان فعالیتی که سامانه جامع صنعتی شمستا در نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات در حال انجام است.

در این نمایشگاه دکتر مسلمان بازدیدی از غرفه ایمیدرو داشتند و با مسئولان بومی سازی زیر مجموعه های این هولدینک بزرگ در خصوص بومی سازی در کشور و راههای تبادل اطلاعات در این زمینه مذاکراتی داشتند. امید آنکه متخصصان کشور در بخشهای گوناگون با حضور خود و شرکتهای صنعتی و خدماتی و تولیدی خود در سامانه جامع صنعتی شمستا ضمن بهره برداری از خدمات این پلتفرم به صنعت کشور نیز کمک نمایند.

اما مشکلی که اکثر غرفه های نمایشگاه تستا ملاحظه می شد عدم یکنواختی یا یکپارچگی در ارائه نیازهای فناورانه بود همان مشکل موازی کاری که دربخشهای مختلف کشور نیز مشاهده می شود و در غرفه بسیاری از سازمانهای متقاضی، زمانی که یک فرد از آنها سوال می کرد، با یک پوشه و کلاسوری حاوری لیست یکسری از نیازهای  قطعات صنعتی سراغ فرد آمده و به تشریح نیاز و پاسخ به ابهامات و طرح  سوالاتی در مورد امکان ساخت آن قطعه می پرداختند و همه واقفیم که امروزه این مسیر به قطع محکوم به شکست است و باید همسو و همگام ب تکنولوژی پیش برویم تا بتوانیم بخش کوچکی از جامعه بزرگ و رو به پیشرفت جهان باشیم. امید آنکه بتوانیم هماهنگ و یکپارچه در راه اعتلای کشور عزیزمان جلو برویم.

مقالات مرتبط و کاربردی:

چرا نمایشگاه های مجازی شمستا بهترین جایگزین نمایشگاهی تلقی می شوند؟

شمستا، مشکلات پیش روی بومی سازی صنعت کشور، از حرف تا عمل

کارآموزی و پیشبرد صنعت

رفع مشکل برقراری ارتباط های صنعتی با بانک اطلاعات مراکز صنعتی شمستا