سامانه ای که نیاز صنعتگران را پاسخ می دهد

مصاحبه گسترش نیوز با بنیانگزار سامانه شمستا

راه‌اندازی یک سایت جامع برای برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف صنعتی از تامین و ساخت قطعه مورد نیاز دیگر صنایع گرفته تا ارائه طرح‌های پژوهشی و فناورانه و جذب سرمایه‌گذار و جذب کارآموز و استخدام در قالب یک سایت جامع در دورانی که شبکه ارتباطی گسترده‌ای در سراسر جهان و از جمله ایران شکل گرفته است امری ضروری می‌نماید از این رو راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان شتابدهنده مجازی ساخت، تحقیق و آموزش (شمستا) ایجاد شده است. در همین ارتباط و آشنایی با این سامانه پایگاه خبری گسترش‌نیوز گفت‌وگویی با دکتر حسنعلی مسلمان یزدی، فوق دکترای سازه هوش مصنوعی، مدرس دوره‌های آموزش تحقیقات در کشور و مدیرعامل سایت شمستا ترتیب داده است که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

مسلمان


ایده راه‌اندازی شمستا چگونه شکل گرفت؟

با توجه به اینکه بنده در زمینه دوره‌های آموزش تحقیقات تدریس داشته و عضو هیات عملی دانشگاه  نیز هستم پس از بازگشت به ایران و فعالیت در این زمینه‌ها به این نتیجه رسیدم که ما نیازمند تحقیقات در بخش صنعت هستیم و مشکل عمده‌ای میان صنعت و متخصصین ما وجود دارد از این رو و به منظور ساماندهی در این بخش سامانه‌ای با عنوان شتاب‌دهنده مجازی ساخت، تحقیق و آموزش (شمستا) طراحی شد تا ارتباط میان صنعتگران، مراکز صنعتی و متخصصان  برقرار شده و این بخش‌ها بتوانند در صنعت جهش ایجاد کند و امیدواریم در سالی که از سوی رهبر انقلاب با عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است، بتوانیم شاهد توسعه در این بخش باشیم و گام‌های مؤثری برداریم.

آیا مشابه این سامانه قبلاً در کشور وجود داشته است؟

سامانه شمستا تنها سامانه‌ای در بخش صنعت است که ۱۲ خدمت اصلی را ارائه می‌کند هر چند که ممکن است سایت‌های دیگری در این زمینه باشند که خدمات کمتری ارائه می‌کنند. به عنوان مثال نمایشگاه مجازی صنعت یک یا دو بخش از خدمات ما را دارد و می‌توان گفت که هیچ سایتی در این زمینه و با این گستردگی، خدمات صنعتی را ارائه نمی‌دهد و به جرات می‌توان گفت که فراگیری نمایشگاه مجازی قطعات ما نیز در شرایط تحریم با توجه به تأکیداتی که بر روی توسعه آن داشته‌ایم مثال‌زدنی است.

خدمات سامانه شمستا

درباره شتاب‌دهنده مجازی ساخت، تحقیق و آموزش بفرمایید و این که این سایت چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد؟

ما با ارائه ۱۲ خدمت در سامانه شمستا ، ارتباط میان مراکز صنعتی و متخصصان را به صورت جامع در اختیار داریم و توانسته‌ایم با این خدمات تمامی نیازها را پوشش دهیم. نخستین خدمت ما در این سامانه ایجاد نمایشگاه مجازی است که چند نمایشگاه مجازی را شامل می‌شود که یکی از آنها نمایشگاه مجازی بومی‌سازی قطعات است که در آن کارخانجاتی که در تأمین قطعات دستگاه‌های خود با توجه به شرایط تحریمی با مشکلاتی مواجه بودند و نمی‌توانستند قطعات مورد نیاز خود را تأمین کنند و یا در صورت تأمین با هزینه‌های بالایی مواجه بودند به متخصصین داخلی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند معرفی می‌شوند. ضمن اینکه مراکز صنعتی سازنده با قطعاتی که این کارخانه‌ها به آن نیاز دارند نیز آشنا می‌شوند. برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی سبب می‌شود تا شاهد کاهش هزینه‌ها و محدودیت‌هایی که در نمایشگاه‌های فیزیکی برای متخصصین و مراکزی که قصد ارائه خدمات خود را دارند باشیم. از این رو برپایی نمایشگاه مجازی فرصتی را فراهم می‌کند تا واحدهای صنعتی قطعات خود را به نمایش گذاشته و متخصصین داخلی و مراکز صنعتی سازنده نیز به‌راحتی نیازهای آنان را شناسایی و مرتفع کنند.

بخش دیگری از نمایشگاه ما در شمستا نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی است که در آن تمامی مراکز صنعتی ارائه‌دهنده خدمت که بخشی از کارهای صنعتی سایر صنایع را انجام می‌‌دهند حضور دارند و در آن به هر شرکت و یا سازنده صنعتی، صفحه‌ای اختصاص داده شده تا خدمات خود به صاحبان صنایع و متخصصان را معرفی کند

یکی دیگر از خدمات شمستا، ایجاد بخشی است که در آن متخصصان، سازندگان، پژوهشگران و مدرسان با معرفی خود در آن بخش، به ارائه سه خدمت آموزش تخصصی، انجام خدمات صنعتی و مشاوره در کارهای صنعتی می‌پردازند و در آن آموزش، مشاوره و انجام خدمات فنی را پوشش می‌دهند.

در شمستا بخشی طراحی شده که در آن طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی معرفی می‌شود و پژوهشگران و متخصصان می‌توانند به مشاهده طرح‌ها پرداخته و براساس توانایی‌های خود نسبت به انجام آن اقدام کنند.

مهم‌ترین بخش‌های این خدمت شسمتا شامل اولویت‌های پژوهشی، طرح‌های نوآورانه و خدمات صنعتی است که طراحی شده است.

بخش دیگر سایت به کارآموزی اختصاص دارد که در آن‌ شرکت‌هایی که ظرفیت جذب کارآموز را دارند می‌توانند به معرفی ظرفیت‌های خود در زمینه کارآموزی بپردازند و کارآموز جذب کنند.

شمستا به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی بخش کاریابی را ایجاد کرده است که دارای دو بخش آگهی برای استخدام شرکت‌ها و بخش متقاضیان کار است.

سرمایه‌گذاران در این سایت هم می‌توانند در بخشی که به همین منظور طراحی شده ظرفیت‌های خود را معرفی کنند ضمن اینکه محققانی که نیازمند تأمین هزینه‌ برای اجرای طرح‌های خود هستند نیز می‌توانند طرح‌های خود را ارائه و سرمایه‌گذاران با مشاهده این بخش در اجرای طرح‌ها مشارکت کنند.

چه حمایت‌هایی را برای روند پیشرفت شمستا نیاز دارید؟

معرفی سایت شمستا از سوی اداره صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به واحدهای صنعتی و صنعتگران، می‌تواند بهترین حمایت از ما باشد چرا که بهره‌گیری از این سایت با توجه به امکاناتی که شمستا ارائه می‌دهد، بسیاری از موانع در بخش صنعت را برطرف می‌‌سازد. برای ایجاد این سایت تاکنون هیچ کمک مالی دریافت نشده است اما لازم به توضیح است برای اینکه این گونه سایت‌ها در مسیر درست خود قرار گیرد معمولاً یک تا دو سال زمان نیاز است و با توجه به اینکه بازگشت سرمایه در سال‌های اول‌ راه‌اندازی بدون هزینه اشتراک صورت می‌گیرد اعطای تسهیلات با کارمزد کم از سوی دولت می‌تواند سختی مراحل کار برای مجموعه را تسهیل کند.

چشم‌انداز راه‌اندازی این سایت را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما روند توسعه آن در آینده چگونه خواهد بود؟

در صورتی که این سایت از طرف مراکز مرتبط و یا نمایشگاه‌ها معرفی شده و مشترکین آن افزایش یابد امیدواریم که شمستا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده است خواهد رسید که قطعاً دور از انتظار نیز نخواهد بود.

درحال‌حاضر این سایت چند عضو دارد و میزان رضایتمندی آنها از خدماتی که این سایت دریافت می‌کنند چقدر است؟

با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که این سایت راه‌اندازی شده و با توجه به بازدید‌هایی که داشتیم آمار قابل قبولی داشته‌ایم ضمن اینکه بازدیدکنندگان نیاز به ثبت‌نام و عضویت ندارند و رایگان است. تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در شمستا ۱۱۰ نفر است که در سایت عضویت دارند اما تعداد بازدیدکنندگان به مراتب بالاتر است.

بازخورد ثبت‌نام‌کنندگان از سایت شمستا چگونه بوده است؟

قرارگیری تمامی نیازهای بازدیدکنندگان به صورت یکجا سبب شده تا مانع سردرگمی آنان شود و بسیاری از نیازهای آنان را مرتفع سازد ضمن اینکه صنعتگران نیز عنوان کردند که هزینه‌های آنان به خصوص در بخش نمایشگاه مجازی کاهش یافته است.

بهره‌برداران این سایت چه کسانی هستند؟

صاحبان کارخانه که قطعه‌ای نیاز دارند و با مشکل تأمین آن روبه‌رو هستند. دانشجویان و مهندسان صنعت‌های مختلف که خدمات فنی ارائه می‌دهند. صنایعی که برای دیگر صنایع مانند قطعه‌سازان کارهای صنعتی انجام می‌دهند می‌توانند از بهره‌برداران این سایت به شمار روند.

لینک خبر